„Zázračné“ koktejly

Zhubnout bez námahy, cvičení a změny jídelníčku, jen si tak ležet u televize, cpát se brambůrkami a nechat zázračné nápoje, léky, náplasti a podobné „zaručeně účinné elixíry“ pracovat na snižování hmotnosti, to je sen velké řady lidí. Vždyť jen v České republice trpí nadváhou či obezitou 68 procent žen a 72 procent mužů. V počtu obézních nám dokonce patří přední příčky v celé Evropě.

Hned v úvodu tohoto článku vás ale musíme zklamat – většina těchto „zázračných“ preparátů jsou jen velkými podvody. Dlouhodobě shodit nadbytečné kilogramy vám nepomůžou a navíc vám mohou pořádně uškodit.

Slibují štíhlou linii a přitažlivou postavu bez práce, nabízejí spoustu různých příchutí, takže si na nich údajně i pochutnáte a dokonce vás i osvěží. O vedlejších účincích, jo-jo efektu ani poškození jater pochopitelně od jejich výrobců neuslyšíte ani slovo.

Mýty o hubnutí

O hubnutí koluje spousta mýtů. Tím pravděpodobně nejrozšířenějším je, že pokud chceme zhubnout, nesmíme jíst později než v pět hodin odpoledne. Už od pohledu je jasné, že to tvrzení je naprosto nelogické, vždyť každý z nás má jiný denní režim, takže vstává a především uléhá ke spánku v jinou dobu. Stačí pouze dodržovat pravidlo, že naposledy se najíme zhruba tři hodiny před plánovaným usnutím. Ulehčíme tak žaludku a rovněž se nám bude lépe spát.

Podobně nesmyslným tvrzením je, že cvičení nepomáhá hubnutí. Naopak, zvyšuje totiž výdej energie. Je však nutné cvičit správně, pravidelně a dostatečně dlouho. Tuky se totiž začínají spalovat až po 30 minutách intenzivního cvičení. Musíme si ale uvědomit, že svaly jsou těžší než tuky, a podle toho, zda chceme posílit svaly nebo zhubnout, musíme vybrat vhodné cviky. Rovněž nesmí dojít k nadměrné zátěži určitých částí těla, může to totiž poškodit klouby a vyvolat křeče. Obecně ale tělo, které má více svalové hmoty, spaluje tuk rychleji. S tímto tématem je spojen další mýtus, podle kterého nesmíme alespoň hodinu po větší svalové aktivitě jíst. Opak je pravdou. Svaly totiž zásoby glykogenu nejrychleji doplňují právě hodinu po tělesné námaze. V případě, že se nenajíme, naše svaly nedostanou potřebnou výživu pro svůj vývoj. Místo regenerace a posílení svalů tak dochází k jejich ničení.

Při lázeňské terapii se využívá další ze „zaručených“ způsobů hubnutí – shazování váhy pocením. Při této "dietě" je tělo (nebo jen oblast žaludku) obaleno igelitovou fólií. Tím má dojít k větší spotřebě vody a shazování nadbytečných kilogramů. Tento způsob opravdu vede k zmenšení obvodu pasu a dokonce pomáhá i proti celulitidě, nese s sebou však také spoustu rizik. Může totiž dojít k dehydrataci organismu a omezení průtoku krve.

Rizika redukčních koktejlů

Redukční koktejly jsou v podstatě náhražkou běžné tuhé stravy. Jejich základem je především sušené odtučněné mléko a bílkoviny. Rovněž obsahují vlákninu a umělá sladidla. Jsou obohaceny o vitamíny, minerály a další cenné látky. Snižují příjem energie a naopak zvyšují příjem tekutin. Zpracování obsažené vlákniny navíc snižuje pocit hladu a podporuje činnost střev. Navíc je jejich příprava rychlá a snadná. Tím však výčet pozitiv u velké části těchto „zázračných“ koktejlů končí.

Jedním z největších problémů hubnutí s pomocí redukčních koktejlů je fakt, že takovýto program nevede k trvalé změně životního stylu. Aby nedošlo k jo-jo efektu a opětovnému nabrání přebytečných kilogramů, je právě tato změna nesmírně důležitá.

Problémem redukčních koktejlů je i jejich složení. Jak už jsme uvedli, hlavní složkou je sušené mléko. Při jeho nadměrné konzumaci se podle odborníků mohou objevit některé civilizační choroby a také problémy se zažíváním.

Pokud se i přes všechna rizika opravdu rozhodnete pro „zázračnou“ dietu prostřednictvím redukčních koktejlů, je třeba jimi nahrazovat maximálně jedno jídlo denně. V redukčních koktejlech totiž úplně chybí důležité omega-3 mastné kyseliny a celá řada dalších potřebných látek. Obecně je známo pravidlo, že kvalita redukčních koktejlů většinou odpovídá ceně, ale pozor, i mezi těmi drahými mohou být podvodné přípravky, které mohou vašemu organismu ublížit. Při případném výběru koktejlu je proto třeba pozorně si pročíst jeho složení. Některé totiž mohou obsahovat kasein, který patří mezi hůře stravitelné bílkoviny. Příliš vám nepomůže ani koktejl s velkým obsahem sacharidů a nízkým podílem bílkovin. Dobré je, pokud obsahují prospěšné látky, jako jsou fytoestrogeny.

Na prášky na hubnutí může vzniknout závislost

Na podporu hubnutí se využívají také prášky zvané anorektika. Ty působí na psychickou i fyzickou stránku člověka. Mění totiž duševní reakce na signály, které vysílá tělo. Tlumí chuť k jídlu a vyvolávají pocit sytosti. Dále urychlují zpracování tuků v těle. Pochopitelně však mají i celou řadu méně příznivých účinků na lidské tělo. Vedle rizik rychlého hubnutí se mohou objevit také vedlejší účinky. Stejně jako na většinu léků si i na prášky na hubnutí může tělo vytvořit závislost. V případě, že je opravdu nutné k hubnutí využít anorektika, je třeba se poradit s lékařem či kvalifikovaným odborníkem.

Rizika rychlého hubnutí

Rychlé hubnutí obecně s sebou přináší celou řadu rizik. Kromě známého jo-jo efektu, kdy si po hladovce tělo automaticky vytváří tukové zásoby na další období, při němž nebude mít dostatečný přísun potřebných živin, rovněž existuje riziko vzniku mentální anorexie a bulimie, které mohou skončit i smrtí.

Postižena mohou být i játra. Při rychlém hubnutí se totiž z tukové tkáně uvolňují mastné kyseliny, které se následně ukládají v játrech. Toto onemocnění se nazývá steatóza jater a může vést k dalším zdravotním problémům. Pokud hubnutí nedoprovází pravidelný pohyb, místo tuku se odbourává svalová hmota.

Dojít může i k vypadávání vlasů, striím, zhoršení kvality nehtů a objevit se mohou i žlučníkové kameny.